چه چيزي يک رهبر برجسته را از رهبري خوب متمايز مي کند؟

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
15:37
ویراکنترل
آيا احتمال دستيابي به موفقيت براي شما اندک است؟
آيا تلاشي سخت و طاقت فرسا براي رهايي از شرايط سخت در پيش داريد
و يا اينکه به جاي دستيابي به يک محصول با ارزش، تلاش هايتان نقش برآب مي شود
و محبوبيت خود را در ميان مشتريان از دست مي دهيد.
بهتر است به خاطر بسپاريد که چيزهاي خوب و ارزشمند، به آساني حاصل نمي شوند.
براي تبديل شدن به يک کارشناس برجسته، توجه به نکات مهمي همچون تمرکز،
نظم، هماهنگي و صرف زمان و پول نياز است. مثلا کساني که در تيم هاي راهپيمايي
و کوهپيمايي (SEAL Team) شرکت مي کنندبايد مهارت هايي نظير پريدن، تيراندازي،
غواصي کردن، کنترل خونسردي و تاکتيک هايي ديگر را بياموزند و انجام دهند.
بعضي روزها از سفر خود لذت مي برند ولي برخي روزها خستگي بسياري
را احساس مي کنند. برخي افراد، خود را با شرايط هماهنگ مي سازند
ولي برخي هرگز به هواي سرد عادت پيدا نمي کنند.
ولي چيزي که افراد حرفه اي را از تازه کارها متمايز مي کند،
سنجش مهارت هاي آنها نيست بلکه ميزان اراده آنهاست. بدين معني که موفقيت
تنها شامل افرادي مي شود که مايل به صرف زمان، انجام کارها و از خود گذشتگي مي باشند.
اگر مي خواهيد تا مهارت سخنراني در جمع را بياموزيد به دنبال نوشتن
مقاله در مجلات نباشيد، بلکه بدنبال هدف خود (مهارت سخن وري) باشيد.
تعجب آور نيست که 46 درصد از افرادي که کار خود را به تازگي آغاز کرده اند
به دليل ضعف يا مديريت ضعيف با شکست مواجه مي شوند. متاسفانه اعمالي نظير ناتواني،
فقدان آگاهي و يا داشتن سطوح پايين خودآگاهي، برنامه ريزي ضعيف و توقعات بيش از حد،
از جمله اقداماتي است که اين افراد " به اصطلاح مدير" انجام مي دهند،
در حقيقت آنها همه کار انجام مي دهند به غير از رهبري!
البته افرادي که قصد دارند تا مشکلات کارآفريني را کنار بزنند مانند افراد مذکور رفتار نمي کنند
زيرا افکار و ايده هاي آنها خلاقانه بوده و در مواردي قابل قياس باهم نمي باشند،
ولي آنها تمام تلاش خود را براي رشد کردن خودشان، تيم و مشتريانشان بکار مي گيرند.
جالب اينجاست که مديريت و رهبري تيم، چيزي جدا از رعايت همين نکات نمي باشد.
موارد بيشماري در اين رابطه مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است و
يا مطالب بسياري نوشته شده و نکات بسياري براي تبديل شدن به يک رهبر تاثير گذار
در نظر گرفته مي شود. اگر مي خواهيد در هر جنبه اي پيشرفت داشته باشيد
پس بايد هر روز همه اين نکات را در نظر بگيريد. يعني چيزي که افراد حرفه اي
را از افراد معمولي متمايز مي کند تلاش روزانه آنها براي پيروزي و پيشرفت مي باشد،
آنها هرگز منصرف نمي شوند.
رفتارهاي پايه در مديريت مانند اعتماد، همدردي، فروتني، تشويق کردن
و ساير ويژگي ها که ديگران را تحت تاثير قرار مي دهد و يک فرد خوب را از فردي برجسته متمايز مي کند،
همه و همه مشترک و براي تمام افراد يکسان مي باشند. همه چيز بستگي
به سعي و تلاش خود فرد داردو ممکن است که تاکتيک هاي انجام کار در ميان افراد
با شخصيت هاي مختلف و نيز در شرايط مختلف، فرق داشته باشد ولي هدف اصلي
در رهبري و ايجاد ارزش براي ديگران يکسان است.
بعنوان مثال: رهبري و هدايت يک تيم فوتبال در همه جاي دنيا يکسان است
ولي برخي تيم ها به نقاط بالا و پيشرفت هاي ماندگار دست ميابند.
گاهي اوقات توجه به نکات کوچک و حواشي که سايرين از درک آنها عاجزند
سبب مي شود تا شما به موفقيت برسيد. در نهايت اگر مي خواهيد موفقيت هاي شغلي
خود را توسعه دهيد و خود را به عنوان يک فرد حرفه اي و يک رهبر کارآمد معرفي کنيد،
پس بايد برروي اصولي بنيادي تمرکز کنيد و آن اصول را هر روز در پيش بگيريد.

چه چيزي يک رهبر برجسته را از رهبري خوب متمايز مي کند؟


برچسب‌ها: <-TagName->

چگونه کارمنداني وفادار داشته باشيم؟

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
15:32
ویراکنترل

 

 

يکي از بزرگ‌ترين درگيري‌هاي ذهني يک مدير، از دست دادن کارمندان و تبعاً از دست دادن مشتريان به واسطه ترک مجموعه از‌سوي کارمندان است. براي اينکه يک مدير بتواند کارمندان خود را وفادار کند بايد اصولي را در رفتار با آنها رعايت کند. در ابتدا تعريفي از کارمندان وفادار و ويژگي‌هاي آنان ارائه مي‌دهيم و سپس نحوه برخورد با اين کارمندان را بيان مي‌کنيم.
شايد بتوان گفت يک کارمند وفادار خود را بخشي از مجموعه مي‌بيند و همانند مالک و سهامدار مجموعه عمل مي‌کند، ويژگي توصيفي اين افراد عدم توجه آنها به خودشان است (حتي وقتي که لازم است به خود توجه کنند). آنها همانند چرخي هستند که هرگز صدا نمي‌دهند و بنابراين هرگز نياز به روغن کاري ندارند. اين گونه کارمندان مشارکت بيشتري در کارها داشته و ايده‌هاي نوآورانه بيشتري ارائه مي‌دهند، براي انجام کارهاي مختلف داوطلب مي‌شوند و افراد را براي استخدام در مجموعه ترغيب مي‌کنند، نسبت به مجموعه تعصب دارند و از آن در مقابل ديگران دفاع مي‌کنند.
در مقابل اين‌گونه کارمندان وفادار مدير نيز بايد وفاداري خود را به آنها نشان دهد و قدردان اين نوع از کارمندان خود باشد. مدير براي اينکه بتواند کارمندان وفادار داشته باشد يا وفاداري کارمندان خود را حفظ کند بايد اصولي را رعايت کند که مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

1- کارمندان خود را در کارها و بخش‌هايي قرار دهد که بيشترين تناسب را با توانايي‌هاي آنها داشته باشد.

2- کارمندان براي کارهاي خوبي که انجام مي‌دهند مورد توجه و قدرداني قرار گيرند و حتي در مواردي که لازم باشد، مي‌توانند پاداش دريافت کنند البته اين پاداش بايد در راستاي اهداف مجموعه باشد.

3- بايد با کارمندان با احترام برخورد شود و به شخصيت انساني آنها توجه کرد.
4- بايد به ايده‌ها و خلاقيت‌ها و پيشنهادهاي کارکنان در مجموعه اهميت داده شود.
5- با کارمندان به گونه‌اي رفتار شود که احساس کنند بخش مهمي از مجموعه هستند و کاري مهم را برعهده دارند و خود را جدا از مجموعه احساس نکنند.
6- کارمندان بايد در محيط کار اخلاق کاري را ببينند و با همکاراني کار کنند که آنها نيز اخلاق کاري را رعايت مي‌کنند.
7- کارمندان بايد در فضايي دوستانه کار کنند و امکان برقراري رابطه خوب با همکاران خود را داشته باشند.
8- کارمندان بايد امکان پيشرفت و ترقي در شغل و سمت خود را داشته باشند تا با انگيزه‌اي بيشتر به‌کار بپردازند.
9- همواره زمينه آموزش و يادگيري مطالب جديد در ارتباط با کار براي کارمندان فراهم باشد.
10- مديران سازمان‌ها نبايد با تحت فشار قرار دادن کارکنان آنان را وادار به دروغ گفتن کنند که اين يکي از آفات هر سازماني است.
11- مديران سازمان‌ها بايد با شيوه‌هاي جديد بهره‌مندي از

منابع انساني که در سال‌هاي اخير جزو سرمايه‌هاي سازمان محسوب مي‌ شود آشنا شوند.
در آخر بايد گفته شود شايد برخي کارمندان وفادار در يک مجموعه در شمار بهترين کارمندان

از نظر کارآيي و سودآوري نباشند و به اصطلاح کارمند ستاره نباشند ولي اين کارمندان وفادار،

عضو با ارزشي براي مجموعه محسوب مي‌شوند که از دست دادن آنها معمولا گران تمام مي‌شود

و مشکلات بسياري را به وجود مي‌آورد زيرا اينها کساني هستند که مجموعه را جزئي

از خود مي‌دانند و نظر مشتريان را نسبت به مجموعه همواره مثبت نگه مي‌دارند

و مدير بايد با هدايت درست و مناسب و آموزش‌هاي لازم (در صورت نياز) آنها را

به کارمندان ستاره و برجسته تبديل کند.

چگونه کارمنداني وفادار داشته باشيم؟


برچسب‌ها: <-TagName->

محصولات ولتاژ متوسط ABB

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
15:25
ویراکنترل
محصولات MV از شرکت ABB  يکي از قابل اعتمادترين محصولات در زمينه توزيع برق مي باشند.
گروه هاي قابل ارئه توسط اين شرکت به شرح ذيل مي باشد :

    محصولات اتوماسيون و کنترلي MV
    انواع سوئيچ هاي MV
    انواع سکسيونر و دژنکتور ABB
     کنتاکتورهاي خلاء ABB
    انواع رله هاي حفاظتي ABB
    ادوات اندازه گيري و سنسورهاي MV
    انواع کاتود و فيوزهاي سيليکوني

محصولات ولتاژ متوسط ABB


برچسب‌ها: <-TagName->

قطعات الکتريکال ABB

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
15:23
ویراکنترل

پيشنهاد  منحصر به فرد ما از محصولات الکتريکي و

حفاظتي از برند ABB  اين امکان را به مشتريان گرامي ميدهد

تا يک سيستم کاملا مطابق با استاندارهاي جهاني  را با بالاترين کيفيت طراحي کنند

و به  طور قابل توجهي هزينه هاي متفرقه جهت جمع آوري پروژه ها

از برندها مختلف را کاهش دهند .

شکيل شدن و يکدست شدن تمامي محصولات در پروژه

از مزاياي استفاده از برند ABB  است که تمامي محصولات

را جهت رفع نياز در اختيار دوستاران ABB  قرار مي دهد.

قطعات الکتريکال ABB


برچسب‌ها: <-TagName->

کليد هوايي و کليد کمپکت ABB

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
15:19
ویراکنترل

کليدهاي هوايي ABB  در سه گروه  هوايي توليد شده

که به صورت فيکس و کشوئي و موتوردار قابل ارائه ميباشند.

که به صورت چهار پل و با  IP54نيز قابل سفارش ميباشد.

کليد هوايي ABBتا رنج 6300 آمپر در سايزهاي کاملا کامپکت نسبت

به رقبا تعبيه شده است که با تيريپ يونيت هاي متفاوت جهت حفاظت

بيشتر به صورت سفارشي پيشنهاد و ارائه ميشود .

کليدهاي اتوماتيک و کامپکت ABB  داراي تنوع بسياري نسبت

به کاربرد آنان در صنعت جهت حفاظت بيشتر ارائه مي شوند .

کليد هوايي و کليد کمپکت ABB


برچسب‌ها: <-TagName->

سافت استارهاي ABB

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
15:01
ویراکنترل

سافت استارترهاي ABB با جلوگيري از ايجاد تنش جريان در زمان استارت و

خاموش شدن موتور، موجب افزايش طول عمر موتور مي‌شوند. وجود امکانات

فراوان به شما اجازه مي‌دهد تا موتور خود را در امن‌ترين شرايط استفاده کنيد.

نصب، راه‌اندازي و استفاده بسيار آسان از ديگر مزاياي سافت استارترهاي ABB به شمار مي‌رود.

استفاده از سافت استارتر منجر به حذف کنتاکتور و ديگر المان‌هاي حفاظتي موتور

شده و نهايتاً راه حلي ساده و جامع را فراهم مي‌آورد. علاوه بر اين، وجود برنامه‌هاي

کاربردي مختلف مي‌تواند باعث بهينه‌سازي هرچه بيشتر مصرف انرژي گردد.

توضيحات کامل و منوال اين سافت استارترها را ببينيد .

سافت استارهاي ABB


برچسب‌ها: <-TagName->

درايوهاي DC

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
14:58
ویراکنترل
درايوهاي صنعتي جريان مستقيم ABB جهت کاربردهاي صنعتي بالاخص
درصنايعي چون مواد غذايي، نوشيدني، سيم‌پيچي و کابل‌پيچي، ميکسر،
اکسترودر، فلزات، سيمان، معدن، کاغذ، چاپ و …طراحي شده است.
 درايوهاي صنعتي ABB به صورت يک درايو کامل DC  و يا ماژول جهت تأمين نياز
مصرف‌کنندگان و ماشين‌سازان در دسترس مي‌باشد. اين درايوها با انعطاف‌پذيري
بسيار بالا قادر به هماهنگي با مصارف خاص صنعتي است.

توضيحات کامل و منوال اين درايوها را ببينيد .

درايوهاي DC


برچسب‌ها: <-TagName->

درايو هاي AC

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
14:54
ویراکنترل
درايوهاي صنعتي ABB جهت کاربردهاي صنعتي بالاخص صنايع توليدي مانند کاغذ،
صنايع فلزات، معدن، سيمان، برق، پتروشيمي، نفت و گاز طراحي مي‌گردد.
درايوهاي صنعتي ABB بصورت يک مجموعه کامل AC Drive و يا ماژول جهت تأمين نيازهاي
مصرف‌کنندگان قابل دسترسي است.

تک درايوها (Single) شامل رکتيفاير و اينورتر دريک يونيت AC درايو هستند.

تک درايوها (Single Drives) يک درايو AC کامل هستند که بدون تابلو

و يا بخش الحاقي نصب مي‌گردند. درايوهاي Single بصورت ايستاده

(Free standing) و يا تابلويي در دسترس هستند. درجه حفاظتي

اين درايوها به جز ايستاده از IP21 آغاز مي‌شود و درجات حفاظتي بالاتر بعنوان Option مطرح مي‌شوند.

توضيحات کامل و منوال اين درايو را ببينيد

درايو هاي AC


برچسب‌ها: <-TagName->

4 اشتباه در کار که بايد خودتان را به خاطر آنها ببخشيد

چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
14:49
ویراکنترل

“انسان جايزالخطاست؛ بخشش از بزرگي است”

اين مثل هاي مشهور به يکي از خصلت هاي شوم انسان اشاره دارند.
همه ما اشتباه مي کنيم، اما به سختي مي بخشيم. به علاوه، سخت ترين
سرزنش مان را براي کسي کنار گذاشته ايم که بيشتر از همه به بخشش ما نياز دارد:
خودمان.زمان تجديدنظر فرا رسيده است.
گاهي در محل کار پيش مي آيد که کار خودمان را به نحو احسن انجام نمي دهيم.
موقعيت هايي پيش مي آيد که بار مسئوليت اشتباه دقيقا روي دوش خودمان است.
چنين اشتباهاتي به همان اندازه که غيرقابل اجتناب هستند، مطلوب نيز هستند،
چرا که از طريق آزمايش و خطاست که ياد مي گيريم و رشد مي کنيم.

طرد شدن

خبرهاي خوبي به گوش نمي رسد. کار يا ارتقاي رتبه اي که مي خواستيد را به دست نياورديد،
معامله را تمام نکرديد يا نتوانستيد مطلب خود را در يک مجله معتبر به چاپ برسانيد.
کار شما به اندازه کافي خوب نبود. فرد ديگري انتخاب شد. شما شکست خورديد.
به جاي اينکه خود را درگير منفي بافي کنيد، رد شدن را به عنوان يک بخش ضروري از زندگي بپذيريد.
هيچ فردي از همه مسابقاتي که شرکت مي کند برنده بيرون نمي آيد. وينست ون
گوک در تمام طول زندگي خود تنها توانست يکي از نقاشي هايش را بفروشد.
استيون اسپيلبرگ سه بار از پذيرش در مدرسه فيلم باز ماند. دوازده ناشر،
چاپ کتاب هري پاتر را نپذيرفتند.
اگر مي توانيد اين طردشدگي را به يک نقطه ضعف فردي ربط بدهيد،
مشکل را ارزيابي و آن را حل کنيد و سپس به اين پذيرفته نشدن به
يک تجربه آموزنده ارزشمند نگاه کنيد. اگر شانس يا رقابت عامل شکست شما بود،
به خودتان بياييد و دوباره تلاش کنيد. هميشه راه هاي زيادي براي رسيدن به موفقيت وجود دارد.

خطاي فاحش

شما فقط يک اشتباه ساده مرتکب نشديد، يک اشتباه اجتناب پذير انجام داديد.
اگر آن متن را با دقت کافي خوانده بوديد، اشتباه فاحش تايپي عنوان آن را ديده بوديد.
اگر جزئيات ملاقات مهم خود را يادداشت مي کرديد، آنها را در حين جلسه فراموش نمي کرديد.
ملامت کردن خودتان هيچ فايده اي ندارد، حتي اگر عامل اين اشتباهات،
تنبلي يا بي کفايتي شما بوده باشد. کاري که نبايد اتفاق مي افتاده، اتفاق افتاده است.
اگر اشتباه شما قابل جبران است، ناراحتي را کنار بگذاريد و براي رفع و رجوع آن برنامه ريزي کنيد.
اگر هم قابل جبران نيست، مسئوليت مشکل را بپذيريد، از افرادي که لطمه ديده اند
عذرخواهي کنيد … و بگذريد.
هميشه به ياد داشته باشيد که چيزي به نام صدمات غيرقابل برگشت وجود ندارد.
حتي اگر يک مشتري تصميم بگيرد که ديگر با شما همکاري نکند يا اينکه از کار خود اخراج شويد،
هميشه مي توانيد مشتري و کار جديدي پيدا کنيد. زندگي پر از پستي و بلندي است
و ما هيچ وقت نمي توانيم به اندازه اي مراقب باشيم که همه آنها را پيش بيني کنيم.
به خودتان بياييد و به حرکت به سوي پيشرفت ادامه بدهيد.

دست کشيدن از کار

پرونده هاي روز ميزتان سر به فلک کشيده است، اما ديگر طاقتان طاق شده است.
کت تان را بر مي داريد، به خانه مي رويد، با يک حمام گرم به تمدد اعصاب خود مي پردازيد …
و فورا بخاطر اينکه تا آخر شب در اداره کار نکرده ايد احساس گناه مي کنيد.
مخصوصا هنگامي که ماه گذشته تا انتهاي مراسم بعد از کار -که آنقدر کسل کننده بود
که همانجايي که نشسته بوديد چرت مي زديد-، هم نتوانستيد صبر کنيد…
فرهنگ سازماني مدرن، يک کارمند خوب را فردي مي داند که ديوانه وار اضافه کاري مي کند،
با چهار ساعت خواب شبانه زنده مي ماند و همه اوقات فراغت خود را صرف شبکه سازي
در رويدادهاي حوزه فعاليت شرکت يا ثبت نام براي يک دوره بعد از کار براي يادگيري زبان براي کار مي کند.
اما دستيابي به چنين تصوراتي بي فايده، تضعيف کننده روحيه و تقريبا غير ممکن است.
واقعيت اين است که مغز انسان براي تحمل اين اندازه مفرط از فشار ساخته نشده است
و پس از مدت معيني که به سختي کار کرد، نياز به استراحت دارد؛
به همين دليل وقفه هاي منظم بين کار در افزايش بهره وري ما بسيار موثر هستند.
تفاوت زيادي بين تنبلي و تمام شدن توان انسان وجود دارد. هنگامي که متوجه شديد
که بازده خود را از دست داده ايد، کار را متوقف کنيد. زمان بيشتري را به خودتان اختصاص بدهيد،
کفه زندگي را در ترازوي کار-زندگي سنگين تر کنيد. با اين کار حتي ممکن است
ناگهان بازده شما رشد قابل توجهي نيز پيدا کند!

مقابله

حدودا صدمين ايميل پرخاشگرانه اي که از خانم متنفرزاده دريافت کرديد،
باعث شد کنترل خودتان را از دست بدهيد و در پاسخ، يک ايميل توهين آميز بفرستيد.
پس از آن هم يکي از همکارانتان دوباره بر طبق عادت هميشگي خود،
هنگامي که در يک جلسه در حال صحبت بوديد، وسط حرف هاي شما پريد!
و البته اين بار شما هم حقش را کف دستش (يا روي صورتش!) گذاشتيد.
البته که روش هاي درست و مناسبي براي رسيدگي به تضادهاي شخصيتي
در محل کار وجود دارد و البته که عصباني شدن ايده آل نيست. با اين حال،
شما انسان هستيد و نه روبات. انسان ها هميشه رفتار حرفه اي ندارند،
هميشه کاملا ادب خود را حفظ نمي کنند و گاهي هنگامي که طاقت شان تمام مي شود
کنترل خود را از دست مي دهند. اين واقعيتي است که خواه يا ناخواه اتفاق مي افتد.
بپذيريد که گاهي خون جلوي چشمانتان را مي گيرد و سعي کنيد موقعيتي که پس
از آن ايجاد مي شود را جمع کنيد.هنگامي که عصبي مي شويد، اولين کاري که بايد انجام بدهيد
اين است که از موقعيتي که در آن هستيد خارج شويد. تا زماني که عصباني هستيد،
نمي توانيد مشکلي را حل کنيد. بنابراين، براي بازگشت آرامش کمي به خود زمان بدهيد
و وضعيت را به صورت منطقي مورد ارزيابي قرار دهيد. پس از آن، دوباره به طرفي که
با وي اختلاف نظر داشتيد مراجعه کنيد. به دليل اينکه صداي خود را بالا برديد عذرخواهي کنيد،
اما درباره مسائلي که باعث ايجاد چنان عکس العملي از جانب شما شد گفتگو کنيد
و پيشنهاد دهيد که با همکاري هم راهي براي عبور از اين ماجرا پيدا کنيد.
اگر طرف مقابل حاضر به تعامل نشد، در اينصورت تنها چاره شما اين است
که راهي پيدا کنيد تا کمتر با او روبرو شويد، يا اينکه مي توانيد وضعيت پيش آمده
را به يک مقام بالاتر اطلاع دهيد و از او کمک بخواهيد.

4 اشتباه در کار که بايد خودتان را به خاطر آنها ببخشيد


برچسب‌ها: <-TagName->

ميني کنتاکتور

يکشنبه 23 ارديبهشت 1397
10:21
ویراکنترل

کمپرسور مینیاتور TeSys K
در دسترس برای 12 ولت AC3 و 20A برای برنامه های AC1
کنتاکتور مینیاتور TeSys K و رله های اضافی در 3 رله کنتاکتور

برای بازار ایالات متحده برای برنامه های موتور القایی تا 12 آمپر کامل و بارهای مقاومتی

تا 20 آمپر در دسترس هستند. رله DIL E مینی کنتاکت یک راه حل مخصوص جمع و جور،

اقتصادی و سازگار با محیط زیست است هرچند که کنترل موتورهای کوچک یا بارهای مورد نیاز است.

دستگاه DIL E برای استفاده در سراسر جهان تایید شده است.

مزیت های بیشتر برای استفاده بین المللی: درجه بالاتر از اثبات هوای محیط و

محدوده دما در محیط های بزرگ.
رله های مینی گیرنده به عنوان نسخه های AC

(برای شبکه های جریان کنترل از 24 V تا 480 V با 50 هرتز یا 60 هرتز)

و یا نسخه های DC (برای نسخه های کنونی کنترل از 12 V تا 220 V) در دسترس هستند.

مجتمع شده به نسخه های عملیاتی DC: سرکوب کننده به عنوان یک ترکیب دیود-مقاومت.

ميني کنتاکتور


برچسب‌ها: <-TagName->
صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعد
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به شرکت ویراکنترل است. || طراح قالب bestblog.ir